Zakelijk

Eerste vestiging van Butlon in Almelo

Twentse boodschappenwinkel wil heel Nederland veroveren

ALMELO - De eerste vestiging van Butlon in Nederland heeft de deuren geopend in Almelo. Daarmee zet de al zeer succesvolle online boodschappenwinkel een stap in de wereld van de fysieke detailhandel. Deze relatief nieuwe – en wellicht nog wat onbekende – speler op de markt gaat opboksen tegen de gevestigde orde. En met succes, want Butlon is geen reguliere supermarkt en weet zo de kop boven het maaiveld uit te steken met grootverpakkingen, diepgevroren unieke vlees- en vissoorten en een zeer scherp geprijsd wisselend assortiment.

Oprichter en eigenaar Alessio Pinna uit Enschede vertelt met trots over zijn groeiende imperium. De stap van online naar ook een fysieke winkel vloeit voort uit de gedrevenheid van deze 29-jarige ondernemer. Het is een bewuste keuze om de komende jaren ook in het straatbeeld te verschijnen op goed bezochte locaties. Online gaat het goed, maar een reguliere winkel biedt extra mogelijkheden en kansen. De eerste vestiging zit sinds november in het winkelcentrum aan het Vincent van Goghplein  te Almelo, in het pand van voorheen Big Bazar.

Als webshop bestaat Butlon sinds 2020, nadat het als platform voor maaltijdbezorging het levenslicht zag. De naam is dan ook een verbastering van 'butler online'. “Zo'n vierhonderd restaurants uit met name het oosten en het westelijk deel van het land waren hierbij aangesloten”, vertelt Alessio. “We waren nog maar net online toen de overheid de lockdowns instelde en de horeca dicht moest. Daar ging ons plan. Als PR-stunt begonnen we daarom een bezorgdienst voor reguliere boodschappen in en rondom Enschede. Die resultaten waren uniek! Niet lang daarna gingen daarom ook een proef doen om met de verkoop van artikelen van groothandels en dat sloeg aan.”

Verrassingseffect

En dankzij die stunt werd de basis als boodschappenwinkel gelegd. Door via diverse inkoopkanalen strategisch en in grote hoeveelheden in te kopen kan Butlon goed concurreren met de grote, bekende spelers op de markt. “We hebben een assortiment van ongeveer tweeduizend artikelen. Een groot deel is vriesproducten, maar denk ook aan overproductie of restpartijen. En dat maakt ook het verschil met een reguliere supermarkt. Die voeren tienduizend of nog meer producten. Maar door keuzes te maken in heel erg scherp te letten op wat wel en wat niet goed loopt, kunnen we juist heel aantrekkelijk prijzen. En die restpartijen zorgen er ook voor dat het aanbod continu varieert. Dat zorgt altijd voor een verrassingseffect in de winkel.”

Dankzij het succes van de online jaren heeft Butlon een goed geolied magazijn in Enschede. Dat is nu nog verdeeld over twee locaties, maar de nieuwbouwplannen liggen klaar. In maart gaat de schop in de grond, zodat in 2025 één vestiging ontstaat voor nog meer efficiëntie. “Alle producten die we verkopen, hebben we veel in voorraad. Dat maakt dat we snel kunnen leveren én dat we nu ook een winkel in Almelo kunnen bevoorraden. Een winkel biedt andere mogelijkheden dan alleen online. Denk bijvoorbeeld alleen al eens aan verkoop van een paar dozen toiletpapier, dat is met een koerier bijna niet te vervoeren, terwijl een klant het prima in zijn of haar auto kan pakken. Deze eerste winkel is een proef, maar het is zeker de bedoeling om uit te breiden. Hoeveel winkel we over vijf jaar hebben? Haha, nou ik praat liever over kortere termijnen, dus over een jaar hebben we zeker wat winkels er bij! En waar die gaan komen? Op goed bezochte plekken, in de Miro in Enschede lijkt me ook wel wat.”

Butlon, Vincent van Goghplein 29 in Almelo
Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur
of check www.butlon.com

Uw reactie