Uitgaan & Cultuur

OLDENZAAL - Beste lezers in de komende zeven edities laten wij u kennis maken met de acteurs van de nieuwe, in het Twents, door Geert Christenhusz geschreven en gecomponeerde/gearrangeerde Muziektheaterproductie Bargen vol Leefde. Op 10 mei in Stadstheater de Bond. Liefde en drama tussen Tankenberg en Holterberg, misleiding en dreiging via sociale media en de genezende kracht van het water van Dinkel en Regge! Een productie van Muziek Theaterbureau Mélange (productieleiding; Annet Meijerink), regie; Jos Brummelhuis. Kaarten via Stadstheater de Bond. Voor info: www.melange.nu 

In Bargen vol Leefde speel ik Hannes, een ongemakkelijke, behoudende boeren-weduwnaar. Blij met alle dingen waar hij op kan rekenen, blij dat zijn dochter een aantal taken van zijn overleden vrouw overneemt, zodat hij er in ieder geval op aan kan dat de dingen waaraan hij gewend is niet veranderen.

Een deel van Hannes herken ik wel. Als je weet hoe de dag zal verlopen lijkt-ie veel makkelijker te worden. En wanneer we dat in vaste    gewoontes en rituelen vastleggen, wordt het allemaal veel overzichtelijker.

Ook wel saai trouwens. Hannes is eigenlijk een voorspelbare man die het goed bedoelt, maar zelf niet eens doorheeft hoe saai hij is.

D’r an man! 

Ik ben John Hondorp, musicus, muzikant, muziekdocent, leraar. In mijn dagelijks leven ben ik docent jazz, improvisatie en muziektheorie op de ArtEZ conservatoria Zwolle en Enschede. Muzikaal een afwisselend, verrassend en avontuurlijk bestaan. Maar soms ook een veilig en voorspelbaar bestaan. Je weet wat je de eerstejaars studenten moet gaan vertellen, je weet eigenlijk ook wel, na zoveel jaren, welke vragen er langs zullen komen. Ook hier wordt het      onderwijs-leven soms heel (te?)overzichtelijk.

Als lid van het Vocaal Ensemble Twente gebeurt er iets heel anders. Bij iedere productie zoeken we naar de uitdaging om iets bijzonders, iets nieuws of een nieuwe kijk op zaken te ontwikkelen. En daarvoor moet ik soms ver uit mijn comfort-zone stappen. Niet verstopt achter een instrument sta ik in alle openheid midden op het podium, luisteren mensen naar wat ik te zeggen of te zingen heb en moet ik mij aanwennen dat ik op de juiste plaats ga staan. Of, zoals in Bargen vol Leefde, gaan acteren. Dat is al helemaal iets nieuws voor mij. En dat dan ook nog eens in het Twents. Geen onbekende tongval voor mij als Achterhoeker, maar toch...

Ik heb er veel zin in om dit Twentse sprookje mee vorm te geven en tegelijkertijd de hedendaagse verslaving aan de sociale media nog even kritisch te bekijken. Er is veel meer om ons heen dan twee ogen aan een beeldscherm vastgeplakt.

Veul iej ’t â?

Uw reactie