Algemeen

Leesplezier en leesvaardigheid bevorderen in splinternieuw leeslab

ALMELO - Woensdagmiddag 12 februari werd het leeslab van Het Erasmus PRO op feestelijke wijze geopend! Tijdens de opening vertelden leerlingen Daisy en Vanessa enthousiast over deinrichting van het nieuwe leeslab: de planten, de gezellige hoekjes om ontspannen te lezen, de zitzakken en natuurlijk de gave boeken. De leerlingen van het praktijkonderwijs zijn duidelijk dolblij met hun nieuwe leeslab, waar ze vanaf nu een paar keer per week kunnen lezen.

Voor de leerlingen was het bijzonder dat wethouder Eugène van Mierlo aanwezig was om samen met hen het leeslab te openen. De wethouder benadrukte het belang van lezen en gaf de leerlingen het volgende mee: “Blijf lezen, blijf dromen!” Volgens de wethouder is het leeslab een unieke plek. “Het leeslab is een gezellige, huiselijke omgeving met een grote hoeveelheid boeken, voor ieder wat wils.”

De afdelingsleider van het praktijkonderwijs, Ralph Kolmschate, benoemde in zijn welkomstwoord dat er al enkele jaren een dalende trend is in de leesvaardigheid en taalontwikkeling van scholieren. Voor de leerlingen van het praktijkonderwijs is het van groot belang dagelijks in contact te komen met taal. "Lezen is essentieel voor de ontwikkeling van jongeren, zowel op taalgebied als in hun algemene ontwikkeling.”

Volgens Stichting Lezen en Schrijven zijn er in Nederland zo’n 3,3 miljoen mensen van 16 jaar en ouder die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat komt neer op ongeveer 1 op de 5 mensen, en benadrukt het belang van het leeslab. Het Erasmus PRO hoopt met deze sfeervolle leesruimte het leesplezier bij de leerlingen te bevorderen. “Het leeslab is meer dan alleen een plek om te lezen. Het is dé plek waar lezen centraal staat, waar leerlingen kunnen ontspannen en in alle rust een boek kunnen lezen. Het is de plek waar lezen weer leuk wordt!” vertelt de afdelingsleider enthousiast.

De leerlingen van het praktijkonderwijs mochten meedenken over de inrichting van de ruimte en de aanschaf van boeken. “We zijn naar de boekwinkel en naar de bibliotheek geweest, en we mochten aangeven wat er echt in het leeslab zou moeten komen,” vertelt Chayenna uit leerjaar 2. “En daarom zijn er zitzakken en mooie planten in het leeslab.” Ralph Kolmschate vult aan: “Op deze manier is het leeslab echt een plek van én voor onze leerlingen!”

De visie op taalonderwijs voor leerlingen van het praktijkonderwijs richt zich op het bieden van praktische, functionele taalvaardigheden die direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven en toekomstige werk situaties. Het Erasmus PRO wil de leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de maatschappij, met als speerpunt het verbeteren van hun taalvaardigheid. En met dit nieuwe leeslab hopen ze daar een grote stap in te zetten. De leerlingen zelf verheugen zich erop om het leeslab te gebruiken. Daisy en Vanessa wisten het mooi te verwoorden: “Dit is echt een plek waar we trots op mogen zijn en waar we nog heel veel leesplezier gaan beleven!”

Uw reactie