Algemeen

Kick-off bijeenkomst: Samen voor de kinderen in de wijk de Thij

OLDENZAAL - Op 24 oktober jl. vond de kick-off plaats van een inspirerende bijeenkomst waarbij 80 professionals zich verzamelden rondom een gemeenschappelijk doel: het welzijn en de ontwikkeling van kinderen in de Thij. De positieve energie was voelbaar en het was geweldig om te merken dat zowel de mensen die dagelijks in de opvang en op school met de kinderen werken ook de betrokkenheid van maatschappelijk werk, gemeente, ergotherapie, fysiotherapie, logopedie, samenwerkingsverband en bestuurders aanwezig waren, omdat iedereen dezelfde passie deelt voor het creëren van gelijke kansen voor alle kinderen in de wijk de Thij. 

De bijeenkomst werd afgetrapt op de Maten/Pinokkio, vervolgens werden er drie workshos gegeven en gingen de aanwezigen ook langs de Wendakker en De Linde/Speellinde.  Op elke locatie was een  high tea, verzorgd door Zoete Kruimels. De deelnemers liepen van de ene locatie naar de andere, dit gaf iedereen de kans om elkaar beter te leren kennen en ideeën uit te wisselen in een ontspannen sfeer.

Ontstaan en bijzonderheid van de samenwerking
In Nederland blijkt het vaak al moeilijk om de samenwerking tussen twee organisaties op gang te brengen. Het feit dat organisaties in hetzelfde gebouw zitten, betekent nog niet dat er daadwerkelijk wordt samengewerkt. In de wijk De Thij is het echter extra bijzonder dat de samenwerkingop gang komt, ondanks de betrokkenheid van verschillende organisaties, aldus Anniek den Blanken, LEA coördinator in Oldenzaal. “De wil en de eerste initiatieven zijn er. Nu moeten we het ook nog echt gaan doen! Samenwerken moet geen keuze zijn, maar de standaard.”

In De Thij werken meerdere kinderopvangorganisaties (Humankind en Partou) en basisscholen (onder de koepels Konot en Consent) samen om de beste kansen te bieden aan kinderen.

Waarom lukt het hier dan wel?  De samenwerking is ontstaan vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen. De afgelopen periode is er een wijkvisie op interprofessioneel werken geformuleerd, deze geeft richting aan de toekomstige ontwikkelingen.

Initiatieven zoals ‘Actief na school’ en het Neuromotorisch programma voor onderwijs en peuteropvang zijn mooie voorbeelden van deze samenwerking. De organisaties hebben elkaar gevonden vanuit het belang van de leerlingen en werken intensief samen om gelijke kansen voor alle kinderen te creëren.

Visie interprofessioneel werken de Thij
Wij zijn een gemeenschap van kinderen, ouders en professionals. Samen vormen wij een maatschappij in het klein met als doel het vormen van volwassenen die een bijdrage kunnen leveren aan een verdraagzame samenleving. Onze werkwijze richt zich op de ontwikkeling van kinderen en sluit aan bij hun behoeften en talenten. We leven in de Thij in een diverse samenleving, van culturen, tradities en leefstijlen. We zien dit als kracht.

Wij streven ernaar kinderen te begeleiden van 0 tot 14 jaar in een doorgaande leer- en ontwikkelingslijn, waardoor preventief werken de standaard wordt. Er is een intensieve samenwerking tussen ouders en professionals, waarbij ieder een eigen rol heeft in de opvoeding. Wij streven naar gelijke kansen, vanuit onze overtuiging dat alle kinderen alles kunnen leren.

Focus op preventief werken
De scholen en opvangorganisaties willen preventief werken, en daarom lag de focus gisteren op de jongste kinderen en op de waardevolle inbreng van de pedagogisch professionals binnen de opvangorganisaties en de leerkrachten uit de groepen 1 t/m 3. Zij werken immers dagelijks met de kinderen.

In drie workshops werden successen gevierd van het eerste jaar werken met het neuromotorisch programma onder leiding van Ergostart in de Speellinde en de Linde. De kinderopvang van Humankind en de pedagogisch professionals van Partou willen hier ook graag mee starten.

In de tweede workshop ging het over de doorgaande lijn tussen de verschillende groepen. Er werden mooie ideeën geopperd, zoals het samen voorbereiden van thema’s en zelfs het idee om met een jonge kind vleugel te gaan werken, waarbij peuters t/m groep 3 in één gebouw samenwerken. Waarom wachten op een nieuw gebouw, werd er gezegd?

De overeenkomsten bleken groter dan de verschillen, een waardevol inzicht. Lector Cathy van Tuijl leidde de middag in en ging ook in een derde workshop met de deelnemers aan de slag. Zij benoemde dat er al veel gedaan wordt in de wijk en dat er potentie is voor een krachtige samenwerking.

De middag werd afgesloten door Maaike Rodel, wethouder in de gemeente Oldenzaal. Zij bekrachtigde nogmaals het belang van samenwerken rondom kinderen en hun gezinnen. Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Met deze succesvolle start kijken we vol vertrouwen uit naar de verdere samenwerking en de positieve impact die we samen kunnen realiseren voor de kinderen in onze wijk.